1. Bloggen is een manier om te laten zien wat je als bedrijf in huis hebt.

Waar een kort artikel op social media vaak alleen maar een onderwerp aanhaalt, gaat een bedrijfsblog dieper in op de materie. Bloggen moet de lezer inzicht geven in de complexere aspecten van een onderwerp.

Met bloggen lok je reacties uit bij je volgers en ga je de dialoog aan. Je genereert dus engagement.

2. Hebben van een blog is van belang om je brand awareness te vergroten.

Als lezers je blog interessant vinden zijn ze sneller geneigd deze te delen. Dit zorgt voor een groter bereik.

3. Blogs zijn gemakkelijk te gebruiken.

Binnen een website die gemaakt is met een CMS (Content Management System) zoals Drupal is het opzetten van een blog weinig moeite of technische kennis.

Bovendien kan je eenvoudig bloggen zonder reclame, met bijvoorbeeld Drupal, blogger of andere tools.

Je kan dus eigenlijk gewoon gratis bloggen.

De content op je blog is in eigendom van je bedrijf en kan dus makkelijk worden geïntegreerd in je website. In tegenstelling tot media van derden hoef je je niet druk te maken of deze media verdwijnen. Zolang je ze zelf niet verwijdert, blijven ze staan.

4. Blogs dragen bij aan je naamsbekendheid.

Omdat blogs eigen content bevatten, kun je hier ook je eigen merknaam of label aan verbinden, wat bijdraagt aan de naamsbekendheid van je bedrijf. Het is dus eigenlijk gratis reclame.

5. In blogs kun je direct communiceren met je klanten

Het geeft ook de mogelijkheid om op een bijvoorbeeld controversiële toon iets te schrijven waardoor je merk iets persoonlijks krijgt.

Zorg er echter wel voor dat de content geen duidelijke promotie van jezelf. Je blog moet een meerwaarde bieden voor je bezoekers. Staat er nuttige of leuke content op je blog? Dan zullen mensen deze graag lezen, of zelfs gebruiken. Op deze manier creëer je betrokkenheid met je doelpubliek, wat vaak leidt tot trouw.

Uiteindelijk zal je hiervan gebruik kunnen maken om een product makkelijker te verkopen, of iets extra te kunnen verkopen aan je bestaande klanten en volgers van je blog.

6. Blogs dragen ook bij aan de vindbaarheid van je eigen website

Je kan immers de tekst voorzien van zoekwoorden die van belang zijn voor jouw website en zoekmachines zodat je website zodoende beter kan indexeren.

Dit levert uiteraard meer bezoekers op. Zeker als je de content van je blog gericht deelt via je sociale media, kan je heel wat bezoekers naar je website of webshop trekken via je blog!

7.  Blogs zijn 24 uur per dag, 7 dagen per week te bereiken voor (potentiële) klanten

Je kan zelf bepalen wanneer je de content plaatst, afhankelijk ook van je CMS. Blogs maken het erg gemakkelijk om teksten, foto’s, grafieken, video’s, audio en of pdf-bestanden uit te lichten.

8. Je kan een blog ook integreren met andere marketing-inspanningen.

Met een bepaalde URL, die je bijvoorbeeld op een flyer drukt, kan je potentiële klanten naar een gewenst gedeelte van je blog toe leiden.

Bijvoorbeeld: Je drukt “jouwbedrijf.be/promocode” op je flyer, en als mensen naar die URL gaan, kunnen ze de promocode ingeven en krijgen ze bijvoorbeeld een korting. Zo trek je dus nieuwe website bezoekers, die dan ook jouw andere pagina’s of producten op je website of webwinkel zullen kunnen ontdekken.

9. Bovendien kan je met Google Analytics monitoren hoeveel bezoekers je op je website krijgt

Merk je dat er veel bezoekers via Facebook naar je website komen? Dan weet je dat je doelpubliek zich daar bevindt, en dat je best meer inzet op Facebook.

Het in de kijker zetten van unieke realisaties van jouw bedrijf, interessante ontwikkelingen in je sector en opmerkelijke gebeurtenissen kunnen vaak voor interessante content zorgen. Al zeker voor de mensen in jouw sector.

Interessante content leidt vaak tot social shares en dus extra ogen op je blog en bijgevolg website.

10. Een blog kan ook intern van grote waarde zijn.

Je werknemers worden op de hoogte gehouden van relevante ontwikkelingen ten aanzien van je product, of krijgen achtergrondinformatie die van belang kan zijn voor het verbeteren van je diensten.

Wanneer je publiek reageert op je posts en er relevante discussies ontstaan, werkt dit ook inspirerend voor je bedrijf. Er ontstaan zo vaak nieuwe inzichten die meegenomen kunnen worden op strategisch en operationeel vlak.

11. Een blog onderscheidt je ook van de concurrenten.

Elk bedrijf is uniek, alle content die je deelt is uniek. Een blog geeft je virtuele ruimte om je stempel te drukken en je te onderscheiden van je concurrenten. Dat doe je door te kiezen voor originele of passende blog content en door een eigen stijl te ontwikkelen.

Met blog marketing neem je zelf je bedrijfsimago en uitstraling in handen.

12. Een blog dient niet om verkooppraatjes te lanceren.

Wel lok je via de blog en de content nieuwe bezoekers via links naar je website en zetten enkele goedgekozen calls-to-action aan tot verdere actie. Een blog is bovendien een goedkope investering die jarenlang dienst doet.

Blogposts blijven jarenlang vindbaar in Google en zorgen zo voor lange tijd voor extra bezoekers en dus potentiële klanten of leads!

=> Overtuigd waarom bloggen ook voor jouw website, webshop, bedrijf heel belangrijk is?

=> Professionele blogger nodig om meer leads naar jouw website te genereren of beter te scoren in Google?

Artikel/bron/samenwerking met: Jasper Verelst - jasseo.be

Share This Post: